دکتر ساکی :سیاست اصلی دانشگاه فرهنگیان در حوزه پژوهش،آموزش پژوهی است. آموزش نقشه اصلی دانشگاه فرهنگیان در خدمت پژوهش است.
دکتر ساکی در دومین روز از اجلاس معاونین آموزشی ،فرهنگی و پژوهشی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور گفت:دانشگاه با پژوهش دانشگاه می شود و اگر آن را سست بگیریم دانشگاه نمی شود و ما قائده های دانشگاهی را نخواهیم داشت. پژوهش در تربیت معلم یک قلمرو خاص دارد و ما نمی توانیم هر چیز را در حوزه پژوهش بگنجانیم. اگر پژوهش را درست بشناسیم، می توانیم آن را توسعه دهیم. پژوهش پویایی و رشد ایجاد می کند اگر رویکرد معلم پژوهنده را در دانشگاه نهادینه کنیم،آن گاه معلم پژوهنده دانش آموز پژوهنده را تربیت می کند.
ایشان اذعان داشت:پژوهش دارای سه بخش اصلی است.1-مدیریت بنایی و زیرساخت های تربیت معلم(PCK) 2-آموزش رشته های تخصصی چطور باید انجام شود؟ 3-چگونه می توان یک معلم اثر بخش را تربیت کرد؟
وی بر دانش تربیتی ،تخصصی،فن آوری،زمینه ای یا محیط شناسی و دانش ترکیبی یک معلم تاکید کرده و افزود :یک نا معلم برای آنکه معلم شود باید انواع دانش های مذکور را آموخته و به تناسب محیط آنها را بکار ببرد.
پرسش و پاسخ در خصوص مسائل و مشکلات پژوهشی با حضور دکتر سمیعی،دکتر نبوی،دکتر قمری و دکتر احمدی مدیران کل این حوزه پایان بخش این نشست بود.