مدیریت امور پردیس های استان گلستان

معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت وگو با ایرنا:
سکان هدایت پیش دبستانی در دستان مدارس دولتی باقی می ماند

تهران-ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به بخشنامه و دستورالعمل جدیدی که به تازگی به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش و وزیر رسیده گفت: دوره پیش دبستانی یک امر حاکمیتی با مشارکت همگانی بوده و قابل واگذاری به بخش خصوصی نیست.

رضوان حکیم زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: از زمانی که اساسنامه دوره پیش دبستانی در جلسه 699 شورای عالی آموزش و پرورش در 28 اسفند 1382 به تصویب رسید چالش های متعددی وجود داشت که برخی از این چالش ها در درون و برخی در بیرون سازمان بود.
وی با بیان اینکه برخی از این چالش ها به این مساله بازمی گشت که متولی دوره پیش دبستانی و مهدهای کودک چه کسی است و به چه شکلی باید اداره و نظارت شوند؟ ادامه داد: در قانون مجلس شورای اسلامی به صراحت آمده است که صدور مجوز برای فعالیت مهدهای کودک بر عهده سازمان بهزیستی و صدور مجوز دوره پیش دبستانی مربوط به آموزش و پرورش است که کودکان 4 تا 6 سال را زیر پوشش قرار می دهد.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: البته بر اساس مصوبه مجلس، نظارت و تدوین شاخص های آموزشی و پرورشی در مهدهای کودک و پیش دبستانی بر عهده آموزش و پرورش است اما ابهام در دستورالعمل شیوه اجرای دوره پیش دبستانی به این مساله بازمی گشت که آیا پیش دبستانی یک دوره تحصیلی محسوب می شود و اینکه باید به صورت دولتی اداره شود یا کاملا غیردولتی باشد؟
حکیم زاده بیان داشت: با وجود اینکه قوانین مصوب شورای عالی آموزش و پرورش اشاره دارد که دوره پیش دبستانی یک امر حاکمیتی با مشارکت همگانی و دوره دو ساله رسمی است همچنان این چالش ها وجود داشت و با این دیدگاه که دوره پیش دبستانی باید توسط بخش خصوصی اداره شود شاهد کاهش نرخ نوآموزان این دوره در سال های 91-90 بودیم.
به گفته وی شیوه نامه اجرایی جدید دوره پیش دبستانی که برای سال تحصیلی 98-97 در اختیار تمامی استان ها قرار گرفته بر اساس نظرات کارشناسی و برگزاری جلسات متعدد بوده و به تایید وزیر آموزش و پرورش نیز رسیده است و با این شیوه نامه تکلیف و نحوه اجرای دوره پیش دبستانی به تمامی واحدهای ذیربط ابلاغ شده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در شیوه نامه مذکور، همگان را ارجاع می دهد به اینکه اساسنامه دوره پیش دبستانی شورای عالی آموزش و پرورش مبنایی است که تاکید می کند دوره پیش دبستانی یک امر حاکمیتی است و امور حاکمیتی از آن دسته اموری هستند که قابل واگذاری نیستند.
حکیم زاده بیان داشت: از جمله این امور سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت بر بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هستند که باید در اختیار بخش دولتی باشد مساله ای که در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز به اشاره شده که سیاست ها، برنامه ریزی ها، نظارت و تهیه برنامه ها به طور کلی بر عهده آموزش و پرورش است.
وی عنوان کرد: در این شیوه نامه به صورت واضح و مشخص اشاره شده که دوره پیش دبستانی در مناطق روستایی، مرزی، دو زبانه و روستای دارای ضریب محرومیت 6، 7، 8 و 9، مناطق عشایری و حاشیه شهرها به طور کلی به صورت دولتی و با مشارکت مردم و متناسب با اعتبارات تخصیص یافته از محل مربوطه برگزار شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اعتبار مصوب دولتی امسال برای برگزاری دوره پیش دبستانی در مناطق یادشده 70 میلیارد تومان است، تصریح کرد: مساله مهم این بود که با وجود بسیاری از چالش ها، دوره پیش دبستانی در مناطق محروم و کم برخوردار متناسب با اعتبارات دولتی اداره شود و واگذاری به بخش غیردولتی صورت نگیرد.
حکیم زاده ادامه داد: مشخص است که اینها مناطقی هستند که امکان اجرای دوره پیش دبستانی به شکل غیر دولتی وجود ندارد و اگر این اتفاق می افتاد تعداد بسیاری از نوآموزان خارج از چرخه آموزش قرار می گرفتند و در این صورت فاجعه ای در عدالت آموزشی به وقوع می پیوست.
وی اظهار داشت: همچنین در این شیوه نامه تاکید شده که به صورت انعطاف پذیر دوره های کوتاه مدت را از محل اعتبارات دولتی در مناطق محروم داشته باشیم و نحوه مشارکت مردمی نیز تعیین شده است و در مناطق برخوردار و مراکز شهرها نیز امکان اداره دوره پیش دبستانی به صورت غیردولتی فراهم شده است.

* کلاس های پیش دبستانی ضمیمه مدارس دولتی کاهش نمی یابد
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اخیرا چالش هایی مطرح شده بود مبنی بر کاهش کلاس های پیش دبستانی که در فضای مازاد مدارس دولتی برگزار می شود این در حالیست که به دلیل هزینه های پایین، خانواده ها از خدمات ارائه شده در مدارس دولتی رضایت داشتند.
حکیم زاده افزود: اما در برخی موارد با وجود تاکید وزیر آموزش و پرورش بر تعمیم دوره پیش دبستانی مشاهده می شد که عده ای بر خلاف مقررات اعلام می کردند به این معنا که یا دوره پیش دبستانی نباید در فضای آزاد مدارس دولتی برگزار شود و یا باید کاهش پیدا کند که این امری کاملا خلاف است.
وی یادآورشد: از آنجا که تعمیم دوره پیش دبستانی بر اساس سند تحول بنیادین است و نباید هزینه زیادی به خانواده ها تحمیل شود به همین دلیل وزارت آموزش و پرورش برنامه ای برای کاهش کلاس های پیش دبستانی ضمیمه مدارس دولتی ندارد و در صورت مشاهده موارد تخلف پی گیری و برخورد می شود.
وی با اشاره به اینکه تمامی این موارد به ابهامات موجود در دستورالعمل توسعه سنواتی برمی گردد، گفت: عده ای اینگونه استنباط کرده بودند که تمامی نوآموزان دوره پیش دبستانی باید در مدارس غیردولتی باشند در حالی که چنین چیزی امکان ندارد زیرا در بهترین شرایط اکنون تنها 12 درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند و بر این اساس تامین امکانات و زیر پوشش بردن بالای 70 درصدی نوآموزان این دوره با تکیه بر بخش غیردولتی امکان پذیر نیست.

* افزایش شهریه پیش دبستانی تا 15 درصد
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: به همین دلیل وزیر در جلسات متعدد تاکید بر این داشت که به هیچ وجه نرخ پوشش پیش دبستانی کاهش پیدا نکند و از آن به عنوان یک خط قرمز نام برد که بر این اساس در شیوه نامه جدید دوره پیش دبستانی اشاره شده است که بنا بر ماده 12 قانون تاسیس اداره مدارس غیر دولتی، مدارس دولتی مجاز هستند پیش دبستانی های ضمیمه داشته باشند و شهریه مدارس توسط شورای عالی آموزش و پرورش تعیین می شود و شهریه این مدارس نباید بیشتر از 15 در صد شهریه سال گذشته باشد.
حکیم زاده با ذکر مثالی دراین رابطه اظهار داشت: اگر سال گذشته خانواده در مدرسه دولتی 600 هزار تومان شهریه برای دوره پیش دبستانی پرداخت کرده امسال تنها 15 درصد به این رقم اضافه خواهد شد و از معاونت ابتدایی هم خواسته شده بر حسن اجرای این دستورالعمل نظارت داشته باشد تا بتوانیم از تمامی ظرفیت ها برای توسعه دوره پیش دبستانی استفاده کنیم.
وی یادآورشد: در این دستورالعمل همچنین تاکید شده که مدیران کل استان ها مسئولیت اجرای دوره پیش دبستانی را برعهده دارند از این رو معاونت ابتدایی در استان ها مسئول این کار هستند و مدیران کل باید در چارچوب قوانین و مقررات برای تعمیم دوره پیش دبستانی اقدامات لازم را انجام دهند.

* پرداخت حقوق مربیان پیش دبستانی بر اساس قانون کار
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: شاید نکته حائز اهمیت در این شیوه نامه را ساماندهی وضعیت پرداخت حقوق و دستمزد مربیان دوره پیش دبستانی دانست که از این پس متناسب با قانون کار باید پرداخت شود.
حکیم زاده اظهار داشت: مربیانی که در دوره پیش دبستانی مشغول به کار می شوند باید حداقل شرایط قانون کار برای آنها رعایت شود و موسسان نیز ملزم به اجرای آن هستند زیرا اغلب مشاهده می شود که برخی مربیان حتی مبلغ امضا شده در قرار داد را دریافت نمی کنند و یا اینکه دستمزد آنها کمتر از شهریه اخذ شده از خانواده ها است.
وی تصریح کرد: در این دستورالعمل برای اولین بار مشخص شده که حقوق و دستمزد مربیان پیش دبستانی ضمیمه مدارس دولتی توسط موسسان باید بر اساس قانون کار باشد هر چند که موسسان اعلام می کنند 13 ماه حقوق به مربیان پرداخت می کنند اما گزارش های رسیده نشان می دهد چنین اتفاقی عملا نمی افتد.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: دستورالعمل جدید همچنین اشاره دارد به اینکه پیش دبستانی به دو شیوه دولتی با مشارکت مردم و غیر دولتی اجرا می شود این در حالیست که پیش از این عده ای تصور می کردند دوره پیش دبستانی صد در صد غیر دولتی است.
حکیم زاده افزود: دوره پیش دبستانی بر اساس راهکار اولین هدف عملیاتی ماده 5 در راستای تحقق عدالت آموزشی باید تعمیم یابد و اساسنامه آموزش و پرورش عشایری هم به صراحت اشاره دارد که خدمات پیش دبستانی باید رایگان باشد.

* پذیرش 60 هزار نوآموز عشایری 
وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که در شیوه نامه مذکور آمده است که ما می توانیم در کلاس های تک پایه و چند پایه و کم جمعیت نوآموزان پیش دبستانی را در قالب اعتبارات دولتی جذب کنیم که بر اساس آن امکان پذیرش 60 هزار نوآموز عشایری در دوره پیش دبستانی برای سال تحصیلی جدید وجود دارد.
حکیم زاده افزود: اکنون مجموع دانش آموزان دوره های مختلف تحصیلی مناطق عشایری 187 هزار نفر است که از این تعداد 15 هزار نفر آنان نوآموزان دوره پیش دبستانی هستند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سال گذشته اعتبارات دولتی برای دوره پیش دبستانی مناطق محروم و دو زبانه 54 میلیارد تومان بود که این رقم امسال به بیش از 70 میلیارد تومان افزایش یافته است، گفت: با توجه به مفاد این بخشنامه در مناطق پرجمعیت حاشیه شهرها نیز تحت عنوان مناطق محروم می توانیم توسعه پیش دبستانی را داشته باشیم زیرا وضعیت برخی از این مناطق به مراتب بدتر از نقاط روستایی است از این جهت که خانواده ها تمکن مالی ندارند و به دلیل مهاجرت و گسست از زیستگاه اصلی خود دچار تعارض های جدی و مشکلات هویتی هستند به همین دلیل اگر دوره پیش دبستانی برای این افراد نداشته باشیم فرصت برابر آموزشی را به هنگام ورود به مدرسه نخواهند داشت.

* افزایش نرخ پوشش پیش دبستانی در مناطق محروم تا 90 درصد 
حکیم زاده بااشاره به اینکه هدف گذاری ما افزایش پوشش دوره پیش دبستانی از 71 به 73 درصد است، تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید نرخ پوشش دوره پیش دبستانی را از 38 درصد به بالای 71 درصد رساندیم و با اقدامات انجام شده شاهد نرخ پوشش 80 و 90 درصدی در مناطق محروم سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان شمالی و ایلام بودیم.
وی اضافه کرد: امسال بنا داریم نرخ پوشش پیش دبستانی را در استان های قزوین و خوزستان به 100 درصد برسانیم و تمام تلاش ما این است که این اتفاق بیافتد و استانداران هم در این زمینه همراه هستند و قول مساعد داده اند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امید است با شیوه نامه جدید شاهد افزایش نرخ پوشش تحصیلی بالاتر از 73 درصد هدفگذاری ها برسیم، یادآورشد: از نقطه نظر تربیتی یکی از آرزوهای ما این است که پیش دبستانی پوشش 100 درصدی و رایگان داشته باشد اما با درک محدودیت منابع ، اولویت بر این است که در مناطق برخوردار با مشارکت مردم این توسعه را شاهد باشیم و اعتبارات دولتی را برای مناطق دوزبانه و محروم در نظر بگیریم.
حکیم زاده با تاکید بر اینکه دستورالعملی مبنی بر بعد از ظهر برگزار شدن دوره پیش دبستانی نداریم و ساعات صبح را شرایط مناسب تری برای این نوآموزان می دانیم، تصریح کرد: آموزش های این دوره باید سازگار با شرایط کودکی باشد و نباید به امور غیر ضروری و آموزش خواندن و نوشتن بپردازیم زیر اصل بر این است که ظرفیت های شناختی بچه ها را افزایش داده، مهارت های زندگی و اجتماعی را به آنها بیاموزیم تا کلید ورود موفق به دوران تحصیل و دنیای بزرگسالی باشد.
وی یادآورشد: به دلیل اهمیت دوره پیش دبستانی در شکل گیری شخصیت کودکان می طلبد رسانه ها در راستای آگاهی بخشی افکار عمومی به این مهم بیشتر تلاش کنند تا تبدیل به یک دغدغه ملی شود.
علمی**1883**1440