مصاحبه با سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان گلستان درباره روزجهانی معلم
امروزه معلم به عنوان اصلی ترین و محوری ترین عنصر نظام تعلیم و تربیت به شدت مورد بی توجهی و بی مهری قرار گرفته و ناخواسته از توانایی و جایگاه لازم برای ایفای نقش حیاتی او در جامعه کاسته شده است.
در جامعه ما متاسفانه توجه به دو ضرورت اسای شغل معلمی، یکی دانش و اطلاعات و دیگری مهارت، که می شود از آن به هنر معلمی هم تعبیر کرد، روزبه روز افت کرده و حرفه معلمی از این جهت دچار آسیب جدی شده است. به همین دلی است که وقتی از معلم و معلمی سخن به میان می آید معلمان قدیمی تر بیشتر مورد تمجید و تحسین قرار می گیرند و. چنین اعتقادی وجود دارد که در گذشته معلمان از لحاظ معرفتی و مهارتی و هنری جایگاه و شرایط بهتری داشته اند.
اما محسوس ترین و ملموس ترین بعد حرفه معلمی بعد قتصادی و وشعیت حقوق و رفاهی معلمان است. اینکه میانگین دریافتی معلمان از میانگین دریافتی دیگر کارکنان دولت پایین تر است و پرداختن بخش اعظم معلمان به شغل دوم می تواند مؤید این مطلب باشد.
بدون شک تا مشکل معیشت معلم رفع نشود، سخن گفتن از ارتقای نقش و جایگاه معلم نیز بی مورد است.
به طور کلی وقتی در جامعه ای وضع معلمان در سه بعد اساسی یاد شده یعنی معرفت، منزلت و معیشت در شرایط مناسبی قرار نداشته باشند می توان گفت روزگار معلمی حالش خوب نیست.
امید می رود مناسبت ها بهانه ای شود تا تاملی بر مسائل ئ مشکلات معلمان و حرفه معلمی صورت گیرد و گام هایی برای رفع آن برداشته شود. ان شاء الله