برگزاری نشست تخصصی سیر تحول در آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین در پردیس امام خمینی(ره)
به گزارش واحد خبر روابط عمومی، شامگاه نوزدهم اسفندماه به همت تشکل بسیج دانشجویی پردیس امام خمینی(ره) نشست تخصصی سیر تحول در آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین، با حضور و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش، گوهری راد، مدیرکل آموزش و پرورش استان، دکتر مازندرانی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان گلستان، دکتر تربتی نژاد، مدیر آموزش و پرورش شهرستان گرگان در سالن استاد شکوهی این پردیس برگزار گردید.
ابتدا دکتر مازندرانی، ضمن خیرمقدم به حاضرین در جلسه، با تأکید بر اهمیت آموزش و پرورش گفت: جایگاه آموزش و پرورش در چندجا به چشم می خورد، از جمله چشم انداز ۲۰ ساله، نقشه جامع کشور، سند تحول بنیادین، سیاست های کلی در ابلاغیه رهبری، برنامه ششم و قوانین عادی و دائمی وجود دارد. وی با بیان این که «هیچ سندی در شورای عالی فرهنگی همانند سند تحول بنیادین تصویب نشده است، تاکید کرد: نقشه جامع علمی کشور نیز همزمان بااین سند تصویب شد.
براساس همین گزارش، سرپرست دانشگاه فرهنگیان به سخن امام (ره) که فرمودند «من به همه مسئولان و دست اندرکاران سفارش می کنم به هر شکل ممکن وسایل ارتقای اخلاقی، اعتقادی، علمی و هنری جوانان را فراهم سازید و آنان را تا مرز رسیدن بهترین ارزش ها و نوآوری ها همراهی کنید و روح استقلال و خودکفایی را در آنان زنده نگه دارید» اشاره کرد و گفت:«حضرت امام (ره ) در این بیان به جنبه های مختلف تربیتی دانش آموزان و جوانان تأکید می کنند.»
او این فرمایش حضرت امام (ره) را جهت دهنده به سند تحول بنیادین دانست و افزود: «این سخن بر تربیت متوازن بر اساس ساحت های ششگانه تربیت موجود در سند تحول تأکید دارد زیرا امام(ره) به توسعه همه جانبه جوانان اشاره می کند.
دکتر مازندرانی به ضرورت اهمیت و نقش تربیت در جامعه از دیدگاه امام(ره) و مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: «بر اساس آموزه های حضرت امام و منویات مقام معظم رهبری باید از همه امکانات و ظرفیت های بالفعل و بالقوه جامعه در تربیت جوانان بهره مند شد.»
او ادامه داد: «نوآوری، به روز بودن، چرخش به سمت نیازهای جامعه، پاسخگو بودن آموزش و پرورش و پویایی از جمله نکاتی است که امام(ره) و نیز مقام عظمای ولایت بر آن تأکید دارند.
حجت الاسلام علی ذوعلم، سخنران این مراسم، ابتدا در مورد اهمیت نقش تعلیم و تربیت در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که در حال حاضر پیش نویس اولیه آن در معرض نظر و نقد جامعه نخبگانی ما قرار گرفته و رهبر معظم انقلاب آن را در معرض یک فراخوان نخبگانی و اندیشه ای قرار دادند بحث اساسی ما و جامعه ما در قرن آینده است. طرح کلی پیشرفت کشور ما در ۵۰ سال آینده را این الگو مشخص می کند و و همان طور که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند قرار بر این است که در فرصت دو ساله سال ۹۸ و ۹۹ این گفتگوها و این نقد ها انجام شود و در فاصله سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۵۰ نقشه راه پیشرفت کشور ما را این الگو مشخص کند.
وی افزود: این مسئله مهم ترین مسئله کنونی جامعه ما است چون مقدرات نیم قرن آینده ما را رقم می زند. با یک تجربه چهل ساله ای که از پیروزی انقلاب تاکنون در اختیار داریم و یک تجربه تلخ ۲۰۰ سال قبل از انقلاب که نوع تعامل جامعه ما با غرب منجر به یک نوع غربزدگی نهادینه شده در اندیشه جامعه ما شد و موجب این باور غلط شد که ما برای پیشرفت همان راهی را باید برویم که غرب رفته است. مسئله مهم دیگری که در یک مقاله هم به آن اشاره کرده ام این است که راهبرد اساسی ما برای تحقق این نقشه باید یک راهبرد تقویتی و فرهنگی و گفتمانی باشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: تا وقتی که در دستگاه تعلیم و تربیت ما اساساً اندیشه پیشرفت اسلام و انقلاب مطرح نشود و دانش آموزان و دانشجویان ما با تفاوت های عمده ای که پیشرفت مطلوب ما با پیشرفت معیوب غرب دارد آشنا نشود و تا وقتی که توانمندی های لازم برای کنشگری در عرصه پیشرفت در تعلیم و تربیت ایجاد نشود و تا وقتی که دانش بومی اسلامی ایرانی برای حل مسائل ما شکل نگیرد الگوی اسلامی پیشرفت هم نمی تواند تحقق یابد. بنابراین معتقدم که یکی از اساسی ترین ضرورت هایی که برای تحول واقعی و عمیق در دستگاه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت وجود دارد و البته همین ضرورت در تحول دانشگاه ها و حوزه های علمیه و در تحول ساختارهای حکومتی و دولتی ما هم به نظر می رسد ضرورت پیشرفت است که باید تحول در آموزش و پرورش با این نگاه دنبال شود.
علی ذوعلم سپس گفت: متاسفانه باید عرض کنیم که در طرح تحول آموزش و پرورش به این مطلب چندان پرداخته نشده و در بازنگری که در این سند انجام خواهد شد این رویکرد باید به عنوان یک رویکرد جدی مورد توجه قرار گیرد و هرگونه نقشه راه و الگوی تحول در آموزش و پرورش بدون توجه به مبانی و اصول و راهبردهای کلانی که در نقشه پیشرفت کشور طراحی شده و بدون توجه به افقی که در نقشه الگوی پیشرفت کشور طراحی شده ثمربخش نخواهد بود. این نکته ای است که به نظر می رسد در بدنه آموزش و پرورش ما و در شورای عالی آموزش و پرورش و در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.
وی همچنین اظهار داشت: همان گونه که در پیام رهبر معظم انقلاب که پس از یک نظرخواهی نخبگان درباره الگوی پیشرفت مطرح شد آمده است یکی از دستور جلسات مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از نگاه فرهنگی و تلاش برای تکمیل آن و مشارکت برای اصلاح و بهبود و ارتقای آن است که امیدواریم این ها بتواند در آینده تحقق یابد.
علی ذوعلم درباره الزامات اجرایی این مهم نیز گفت: حتماً باید یک همکاری تنگاتنگی بین مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با شورای عالی آموزش و پرورش و بدنه آموزش و پرورش شکل بگیرد. ما متاسفانه هنوز اندیشکده تربیت در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نداریم و یکی دو سال گذشته پیشنهادهایی وجود داشت و اقداماتی هم صورت گرفت اما این اندیشکده هنوز تاسیس نشده است. قطعاً شکل گیری موثر و قوی اندیشکده تعلیم و تربیت در مرکز الگوی پیشرفت و همچنین شکل گیری یک کمیسیون ویژه در شورای عالی آموزش و پرورش برای تطبیق و همسوسازی اسناد تحول آموزش و پرورش با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و گفتمان سازی در سطح بدنه آموزش و پرورش و شکل گیری هم اندیشی ها و دوره های آموزشی در آموزش و پرورش برای معلمان و مدیران در جهت تبیین اصول الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و فراتر از همه این ها ورود برنامه های درسی و کتاب های درسی آموزش و پرورش در مورد رویکرد پیشرفت گرای انقلاب اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی تلاش هایی هستند که می تواند به این جهت کمک کند. البته هر کدام از عناوینی که من عرض کردم نیاز دارد به طراحی برنامه عمل و پشتیبانی جدی در سطح کشور و در سطح وزارت آموزش و پرورش که امیدواریم به تدریج صورت گیرد و ما را به هدف نزدیک کند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: یک نکته این است که قطعاً از تجارب کشورهای دیگر در زمینه رشد آموزش و پرورش باید استفاده کنیم و این مطلبی است که در قانون اساسی ما آمده و هم امام و رهبری روی آن تأکید داشته اند که ما هرگز خودمان را از تجربه ها و یافته های دیگران محروم نمی کنیم و در چارچوب اهداف و مبانی خودمان از آن ها استفاده می کنیم. نکته دوم این است که یک گفتگوی محتوایی باید بین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و نسخه پیش نویسی که الان منتشر شده و سند تحول آموزش و پرورش شکل بگیرد و تدوین کنندگان این دو سند گفتگوهای مشترکی داشته باشند و نکاتی که در تحول آموزش و پرورش مثبت است و می تواند در افق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یا در راهبردهای آن تاثیر گذار باشد به آن جا منتقل شود و آن مبانی و اصول و راهبردهایی که در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هست و باید بتواند در سند تحول ورود پیدا کند آن هم در آن جا دلالت های اجرایی اش بیان شود و راهبردهای عملیاتی آن ارائه شود.
در پایان این مراسم از دانشجومعلمانی که در زمینه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش فعالیت های پژوهشی داشتند، تقدیر بعمل آمد.