دکتر خنیفر در اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم گفت:
تجزیه و تحلیل، فعال کننده ذهن است
دکتر حسین خنیفر، در نخستین همایش مجازی ملی برنامه ریزی درسی ذهن در تربیت معلم، یادگیری، توجه، حافظه، خلاقیت، ادراک و احساس را از مولفه های مهم ذهن ذکر و با بی انتها خواندن ظرفیت ذهن، تمرکز، دوری از افکار نگران کننده و شور و شوق یادگیری را از جمله عوامل تقویت کننده ذهن برشمرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان گلستان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم با حضور دکتر حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان، دکتر طاهری نیا معاون پژوهشی سازمان مرکزی، دکتر محمدرضا مازندرانی سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان گلستان و دیگر مسئولین کشوری و استانی به همت پردیس امام خمینی(ره) گرگان به صورت حضوری و مجازی در بستر سامانه اختصاصی استانی lms برگزار شد.رئیس دانشگاه فرهنگیان، هوشیاری، تصورات، ادراک، قضاوت و زبان فرد را وابسته به ذهن دانست و خاطر نشان کرد: با اوج هر یک از این موارد شاهد ورود فرد به مرحله جدید خواهیم بود.این مقام مسئول، فلسفه، روانشناسی، مذهب، ادبیات و علوم ادراکی را از خصوصیات انحصاری ذهن معرفی کرد و افزود: حرکت ادبیات فارسی به سمت خلاقیت و زیبایی، قوی شدن ذهن را به دنبال خواهد داشت.
وی لقمه های یادگیری را از جمله نیازهای اساسی ذهن دانست و تاکید کرد: تجزیه و تحلیل، فعال کننده ذهن است؛ اگر بتوان ذهن دانش آموز ضعیف را قوی کرد قطعا یادگیری او نیز اوج خواهد گرفت.
دکتر خنیفر استفاده از آموزش در تقویت ذهن فرد را مهم خواند و افزود: نخستین اقدام معلم در تغییر نگرش و ذهن افراد، ایجاد عدالت آموزشی در کلاس درس است. تقسیم تعاملات و نگاه معلم در جمع دانش آموزان کلاس، منجر به یادگیری اثرگذار خواهد شد.
دکتر حسین خنیفر به راه های تقویت ذهن اشاره کرد و گفت: داشتن تمرکز و دوری از افکار نگران کننده مهمترین راه های تقویت ذهن می باشد. وی تصریح کرد: درصورتی که ذهن قوی باشد می توان ذهن خلاق و پیش بین داشته باشیم.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، مهم و بزرگ خواندن همه دانش آموزان کلاس توسط معلم را لازم و ضروری خواند و اظهار داشت: تلقین مثبت توام با ایمان به فرد، تغییر دهنده وی است.
وی تصریح کرد: کاربرد ادبیات، مثبت پیش برنده آموزش و ایجاد کننده تحولی عظیم در کلاس درس است.
دکتر خنیفر، آموزش و پرورش را نیازمند فلسفه مثبت ذهن ملی دانست و خاطر نشان کرد: قیام ذهنی از کلاس درس شروع می شود. چرا که کلاس درس، پایتخت دانش، مدرسه، جمهوری علم، برنامه درسی، سلف سروس دانش و دانش آموز، پادشاه مملکت است.وی همچنین، از دانش آموز به عنوان روح ملی یاد کرد و ادامه داد: این روح ملی در تفکرات و کلاس ها و مدرسه بی روح نمی تواند تضمین کننده فردای کشور باشد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، نگاه عمیق به کلاس های درس امروز را اقدامی مهم برای پیش بینی آینده کشور دانست و گفت: مدارس امروز باید کاخ های آموزش شوند. کاخ آموزش به ساختمان، آجر، پنجره و تهویه نیست. این تفکرات مثبت است که تضمین کننده آینده کشور است. با همه امکانات تجمیع شده در کشور، باید با جدیت، پشتکار و نگاهی مثبت اندیش، عملگرا بود.
دکتر خنیفر در پایان، کلاس درس را ، پایتخت دانش دانست و ابراز امیدواری کرد: با تقویت ذهنی مثبت و آینده پژوه شاهد پرورش نسلی خواهیم بود که اوج ایران و ایرانی را به دنبال خواهد داشت.
در ادامه دکتر محمدرضا مازندرانی سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان گلستان و رئیس اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت اباعبداله الحسین (ع) ، گفت: پژوهش در دانشگاه فرهنگیان از اهمیت زیادی برخورداراست؛ چرا که معلم پژوهشگر، دانش آموز پژوهشگر و خلاق تربیت می کند و در نتیجه منجر به تحولات پژوهشی، فرهنگی، سیاسی و ... کشور می شود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان گلستان گفت: جا دارد از تمامی پژوهشگرانی که در این شرایط سخت کرونا، مقالات خود را برای پویایی پژوهش در حوزه تعلیم و تربیت ارسال کرده اند تقدیر و تشکر نماییم. همچنین از سرکار خانم حسین آبادی مسئول پژوهش دانشگاه فرهنگیان استان، سرکار خانم دکتر تجری دبیر کمیته علمی همایش، سرکار خانم ذبیحی سرپرست پردیس امام خمینی(ره) و دبیر کمیته اجرایی و مدیرکل محترم آموزش و پرورش استان و معاونین و دیگر همکارانی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم که به مدت یک سال جهت اجرای باکیفیت اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم کوشش شبانه روزی داشته اند تقدیر و تشکر می نماییم.
در ادامه خانم دکتر طیبه تجری عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان و دبیر کمیته علمی همایش و دکتر علی باقر طاهری نیا معاون پژوهشی سازمان مرکزی ایراد سخنرانی پرداخته اند.
همچنین در ادامه دکتر مریم براتعلی، دکتر حسین حسنی، دکتر ستار پیرعین الدین به ارائه مقالات خود به صورت مجازی پرداخته اند.
در پایان همایش، کارگاه با حضور دکتر مریم براتعلی استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاداسلامی واحد اصفهان برگزار شد.