مدیریت امور پردیس های استان گلستان

به میزبانی پردیس امام خمینی (ره) گرگان برگزار شد:

پنل علمی تخصصی تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب اسلامی با تاکید بر تربیت اسلامی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان گلستان، پنل علمی تخصصی تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب اسلامی با تاکید بر تربیت اسلامی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی ذوعلم رئیس سابق سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش، دکتر سجاد صدیقی رئیس بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور، حجت الاسلام دکتر سید علی طاهری رئیس دانشگاه آزاد استان گلستان، دکتر نوید ثنایی سرپرست مدیریت امور پردیس های استان گلستان، دکتر طیبه تجری عضو هیات علمی پردیس امام خمینی(ره) گرگان و خانم اطهره ذبیحی سرپرست پردیس امام خمینی(ره) و دبیر پنل تخصصی و به میزبانی دانشگاه فرهنگیان گلستان پردیس امام خمینی(ره) و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی در سامانه lms اختصاصی این دانشگاه برگزار شد.

در ابتدا این نشست تخصصی خانم اطهره ذبیحی سرپرست پردیس امام خمینی(ره) گرگان و دبیر پنل، ضمن خیر مقدم خدمت سخنرانان و دانشجو معلمان حاضر در جلسه گفت: رهبر انقلاب اسلامی در بیانیه‌ی «گام دوم انقلاب» با مرور تجربه‌ی ۴۰ ساله‌ی انقلاب اسلامی اعلام کردند: انقلاب وارد دوّمین مرحله‌ی خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی شده ‌است. گام دومی که باید در چارچوب «نظریه‌ی نظام انقلابی» و با «تلاش و مجاهدت جوانان ایران اسلامی» به‌سوی تحقق آرمانِ «ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی برداشته شود. وی افزود: بیانیه گام دوم انقلاب پاسخی به چگونگی شکر نعمت عظیم انقلاب و نظام برخاسته از آن است؛ وی تصریح کرد: در همین راستا دانشگاه فرهنگیان گشور با مسئولیت خطیر می تواند در جهت تربیت معلمانی فکور، متعهد، با اخلاق، متدین پژوهنده در مدرسه انقلاب به حرکت پر شتاب، برای تحقق گام دوم  انقلاب را یاری رساند و درکنار سایر دانشگاه ها و مراکز آموزشی و آموزش پرورش نقش آفرین باشد.

در ادامه دکتر نوید ثنایی سرپرست مدیریت امور پردیس های استان گلستان ضمن تقدیر و تشکر از سخنرانان، به سه کلید واژه مهم در این پنل اشاره داشتند و گفت: در این نشست علمی سه کلید واژه وجود دارد که بایستی به آن توجه کرد؛ اولین کلید واژه بحث «تعلیم و تربیت» می باشد دومین  بحث «بیانیه گام دوم انقلاب» بوده و سومین موضوع «تعلیم و تربیت برپایه نگاه ویژه اسلامی» می باشد.

سپس دکتر سید علی طاهری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام فاطمیه، به چهار راهکار در خصوص بازنگری و بازمهندسی ساختار ها و رویه ها در تحول ساختاری در نظام آموزشی - تربیتی، بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: این چهار رهکار می توان به اصلاح و بازنگری ساختار دوره های آموزشی، استقرار نظام مکان یابی بر اساس سامانه آمایش سرزمین و تحولات جمعیتی، طراحی و استقرار نظام جامع هدایت تحصیلی و استعداد یابی به منظور هدایت دانش آموزان به سوی رشته ها و مهارت های مورد نیاز حال و آینده کشور متناسب با استعداد وعلاقه مندی و توانایی و استقرار نظام راهنمایی و مشاوره تربیتی مبتنی بر مبانی اسلامی و افزایش نقش معلمان در این زمینه و به کار گیری مشاوران و متخصص برای ایفای وظایف تخصصی در تمام پایه های تحصیلی اشاره داشت.

دکتر سجاد صدیقی رئیس بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور در خصوص ایده مطلوب نظام جامع تربیت معلم گفت: چند چالش جدی در مفهوم تربیت معلم شامل جامعه هویت معلمی، فهم ناقص از تعریف حدود معلمی، عدم تطبیق نظریه پردازی با واقع معلمی و مشابه سازی زیست تجربه مدرسی، دریافت های سخت افزاری از مفهوم معلمی و گسسته فرض کردن ماهیت تربیت معلم از معلمی وجود دارد. دکتر صدیقی تصریح کرد: تربیت معلم یک فرآیند پیوسته در تمام زیست معلمی ماست. وی گفت: ما باید به لایه های عمیق تری از هویت برسیم و هویت معلمی را به متکامل ترین وجه برسانیم. متکامل ترین وجه معلم وقتی است که او زندگی خودش را با معلمی اجیر بداند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس سابق سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش ضمن عرض تسلیت ایام فاطمیه و سالگرد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با موضوع تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب اسلامی گفت: رسالت دانشگاه فرهنگیان یک رسالت استثنایی است. امروز در گام دوم انقلاب اسلامی نیز معلمان نقشی حیاتی و محوری دارند، جوانان محور بیانیه گام دوم هستند که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها به آن تاکید داشتند. لذا در راه تربیت جوانان آینده ساز ایران اسلامی بازهم این نقش معلمان است، که پر رنگ قلمداد می‌شود. وی در این خصوص تصریح کرد: دانشجو معلمان، معلمان آینده کشور هستند باید در نظر داشت بدون فرایند تربیتی و بدون بازسازی و بازطراحی فرایند تربیتی گام دوم تحقق پیدا نخواهدکرد.

در ادامه نشست دکتر طیبه تجری عضو هیات علمی پردیس امام خمینی (ره)گرگان با اشاره به نقش و رسالت دانشگاه فرهنگیان در تبیین و تحقق گام دوم انقلاب اظهار داشت: تمدن، بالاترین گروهبندی فرهنگی و گسترده‌ترین سطح هویت فرهنگی به شمار می‌آید ما در دانشگاه فرهنگیان باید بالاترین گروهبندی فرهنگی را تشکیل دهیم و بستر شکل دهی بالاترین هویت فرهنگی را برای دانشجو معلمان بسازیم؛ تمدن پایه‌ای به هم تنیده است که همه رویدادهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی هنر و ادبیات را در برمی‌گیرد.پس دانشگاه فرهنگیان باید بستری را فراهم نماید که دانشجو معلمان ما از رویدادهای اجتماعی، اقتصادی، هنر و ادبیات آگاهی کافی پیدا نمایند و جامعهبه چنین معلمانی احتیاج دارد.وی در این خصوص تصریح کرد:رسالت دانشگاه فرهنگیان تربیت معلمانی با اوج تعالی فرهنگی  و پذیرا و به وجود آورنده نظم اجتماعی هستند که می توانند این نظم اجتماعی را در جامعه گسترش دهند و فرهنگ را اعتلا ببخشند.