مدیریت امور پردیس های استان گلستان

در پردیس امام خمینی (ره) گرگان برگزار شد.

هشتاد و پنجمین کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی به عنوان برنامه درسی مبتنی بر اخلاق مراقبت :تداوم نقش مادرانه در دوره ابتدایی

به گزارش روابط عمومی پردیس امام خمینی (ره) گرگان:

هشتاد و پنجمین کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی ، توسط دکتر طیبه تجری عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان گلستان با عنوان  برنامه درسی مبتنی بر اخلاق مراقبت : تداوم نقش مادرانه در دوره ابتدایی در روز سه شنبه 14 بهمن ماه 99 از ساعت 10 الی 11:30 به صورت مجازی برگزار گردید. در این کرسی خانم دکتر حکیمه سادات شریف زاده (دانشیار برنامه ریزی درسی دانشگاه مازندران ) و دکتر زهره عباباف (استادیار دانشگاه فرهنگیان تهران) به عنوان ناقدین و خانم اطهره ذبیحی سرپرست پردیس امام خمینی (ره) گرگان) به عنوان مدیر جلسه بوده اند.  این کرسی بصورت الکترونیکی به نشانی  https://b.golestanfu.ir/b/ali-te3-knt   برگزار گردید. در ابتدای جلسه خانم اطهره ذبیحی به بیان عنوان کرسی ترویجی ،  و معرفی ارائه دهنده و ناقدین کرسی پرداخت و شیوه برگزاری کرسی را یادآوری نمود .

 در ادامه خانم دکتر تجری به توضیح پژوهش انجام شده شان پرداختند که خلاصه ای از آن به شرح ذیل می باشد. قابل ذکر است (این مقاله در فصل نامه علمی پژوهشی پژوهش های برنامه درسی دانشگاه شیراز پذیرش شده است)

در این پژوهش سعی شده است تا برنامه درسی مبتنی بر اخلاق مراقبت (تداوم نقش مادرانه) در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران با استفاده از نظریه داده بنیاد مورد الگو سازی مفهومی قرار گیرد.

در این میان راهبرد نقش مادرانه معلم بر راهبردهای یاد دهی ، یادگیری و ارزشیابی بسیار تاثیر گذار بوده است در نهایت راهبردهای مذکور نتایج تربیتی نظیر تربیت اخلاقی ، عاطفی ، سلامتی روان ، تقویت اعتماد به نفس و پرورش مولفه های دانشی مهارتی و نگرشی دانش آموز را به همراه دارند.

بنابراین با توجه به ایدئولوژی مادرانه و ضرورت نیاز نگاه مثبت به ادامه رابطه مادرانه در مدرسه و به تبع آن در کودکان ، همچنین بنابر تاکید پاره ای اسناد چشم اندازی موجود در داخل و خارج کشور، بر تعامل سازنده و موثر با مادر ، نیاز و اهداف  به عنوان مقوله ای مهم می تواند جایگاه خاصی در برنامه درسی مبتنی بر اخلاق مراقبت داشته باشد . در این راستا نتایج پژوهش نودیگنز(2008) رابطه مادرانه را در آموزش کودکان از ضروریات تلقی می کند و نیز نتایج گرامت (1989)بر نقش زنان در آموزش تاکید دارد. در ادامه جلسه برگزاری کرسی فوق، ناقدین محترم سوالات خود را پرسیدند.