مدیریت امور پردیس های استان گلستان

برگزاری دومین دوره بالندگی حرفه ای نیروهای معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان

به گزارش روابط عمومی به نقل از آقای یوسفی رئیس اداره ی ارزیابی عملکرد دانشگاه فرهنگیان استان گلستان، دومین دوره بالندگی حرفه ای نیروهای استانی معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان در روزهای سه شنبه و چهارشنبه 26 و 27آبان ماه 94  به مدت دو  روز در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد.

این دوره با هدف توانمند سازی و تبیین فرآیندهای نظارت و ارزیابی ویژه کارشناسان نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت  سراسر کشور  برگزار گردید.

کارگاه تخصصی دکتر رضا محمدی، رییس مرکز تحقیقات سازمان سنجش کشور با موضوع نقش ارزیابی درونی در آموزش عالی، سخنرانی دکتر صادق زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه پیرامون جایگاه تربیت معلم در سند تحول بنیادین، سخنرانی دکتر کیانی با موضوع تبیین نقشه راه و ماموریت های معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت  و میزگردهای تخصصی از برنامه های اولین روز این نشست  بوده است.

دکتر مهرمحمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان در دومین نشست هم اندیشی و بالندگی حرفه ای نیروهای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، بیان کرد: التزام ما به کیفیت در ابعاد مختلف، یک التزام صوری یا تشریفاتی نیست؛ کیفیت را شرط بقا می دانیم.

وی، افزود: بزرگترین تغییر در دانشگاه کمک به تکوین این فرهنگ است، البته این امر مانند هر تغییر ماندگار دیگری با تدریج و تأنی همراه است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: باید شاخص هایی را  تعریف و از طریق آن ها این هدف کلان را تعقیب نماییم.

دکتر کیانی، معاون نظارت ، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه، در این نشست با تبیین مباحث محتوایی نقشه راه و دغدغه های حوزه معاونت نظارت، بیان کرد: محتوای دوره جاری ترکیبی از مسائل آموزشی، اجرایی و فرصت مناسبی برای طرح اولویت و دغدغه های این حوزه در سطح صف و ستاد است.

وی با اشاره به این که مجموعه معاونت ارزیابی و نیروهای آن به عنوان ناظر، عاملان بهبود کیفیت دانشگاه محسوب می شوند افزود: در همین راستا تهیه نرم افزار ارزیابی مدیریت عملکرد سازمانی؛ مدیریت عملکرد کارکنان و بالندگی حرفه ای  و همین طور تدوین کیفیت نامه ی نظارت، در ماه های آینده در دستور کار قرار دارد.

دکتر کیانی با اشاره به  تصویب تشکیل شورای نظارت و ارزیابی در سازمان مرکزی و استان، خطاب به مسؤلان و کارشناسان نظارت، ارزیابی و کیفیت پردیس های سراسر کشور  به عنوان اعضای ثابت نظارت ارزیابی استان گفت: به زودی آیین نامه های مربوطه ابلاغ خواهد شد.

وی، در این نشست فرهنگ سازی ارزیابی عملکرد بین مسؤلان و کارکنان پردیس ها و مراکز را از عمده وظایف کارشناسان این حوزه در پردیس ها دانست و افزود: این امر باید از حوزه معاونت آغاز و به بقیه بخش ها تسرّی پیدا کند؛ وظیفه نیروهای ارزیابی در پردیس ها و مراکز باید با محوریت بهبود و پیشگیری باشد؛ بلکه مهمتر از آن ارائه  بازخورد، از مهمترین شرح وظایف در استان ها می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین دکترصادق زاده در سخنرانی خود با موضوع "تربیت معلم بر اساس سند تحول بنیادین آموزش وپرورش"، گفت: در دانشگاه فرهنگیان برای امر تربیت معلم،  نگاه نسبتا متفاوتی  با اتکا به مبنای نظری سند تحول وجود دارد.

وی افزود: تحول بنیادین در آموزش و پرورش، پروژه کلانی است که با پشتوانه سنگین مطالعاتی و تحقیقاتی در حوزه نظری همراه بود و برنامه راهبردی تحول آموزش و پرورش در افق 1404 براساس این مبانی نظری تدوین شد.

دکتر صادق زاده افزود: مبانی نظری مذکور، برای هرگونه تحولی در آموزش و پرورش راهگشا خواهد بود و در دانشگاه فرهنگیان که متولی امر خطیر تربیت معلم است نیز با اجماع فکری که در سطح مدیریت دانشگاه وجود دارد همسو با این مبانی حرکت میشود.

دکتر محمدی، رئیس مرکز تحقیقات ارزشیابی و اعتبار سنجی سازمان سنجش آموزش کشور نیزدر دومین نشست مسؤلان و کارشناسان ارزیابی و کیفیت سراسر کشور ، آموزش را عامل اصلی توسعه پایدار است، ارزشیابی در نظام آموزش عالی، دغدغه اصلی نظام آموزشی کشور است.

وی، کارشناسان ارزیابی را عامل تحول و تعالی در نظام آموزشی دانشگاه فرهنگیان دانست و افزود: یک نظام آموزشی پایا، سالم و خوب حتما از نظام ارزشیابی و تضمین کیفیت درست، علمی و عملی برخوردار است؛ ارزیابی قابل دفاع از جانب کارشناسان این معاونت در استانها کمک شایانی در تحول و تعالی آموزشی دانشگاه فرهنگیان در پی خواهد داشت. اصل، اساس و رمز ماندگاری نظام آموزشی و عامل اصلی تحقق مأموریت و اهداف، کیفیت است.

این همایش با تبیین طرح اصلح که مراحل نهایی خود را می گذراند به پایان رسید