متن مصاحبه دکترمسعودی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان گلستان با نشریه ترنم سبز
بسم ا... الرحمن الرحیم
گفتگواز پریسا مسعودی
گزارش این هفته اختصاص دارد به مدیر و معلم شایسته و کوشا، دکتر محمدباقر مسعودی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان؛ تا هم تقدیری کرده باشیم از انگیزه های متعالی؛ توانمندی ها و تلاش های ایشان در راستای مدیریت و هم عملکرد دانشگاه فرهنگیان را از آغاز بازگشایی تابه امروز مروری کرده باشیم.
آقای دکتر لطفا بیوگرافی خود را به طور مختصر توضیح دهید(سنوات خدمت؛ سنوات مدیریت و جانبازی)
اینجانب محمدباقرمسعودی دارای مدرک دکتراجغرافیا، 29سال سابقه کاردارم که 18سال ان رابه عنوان مدیردرسطوح مختلف دستگاه های اجرایی مشغول کاربودم واگرخداقبول کند30% جانبازی هم دارم.
آقای دکتر چندسال است که سرپرستی مدیریت استانی دانشگاه فرهنگیان را عهده دار می باشید و عملکرد کارکنان دانشگاه را در طی این سال ها چگونه ارزیابی می کنید؟
- بنده از20فروردین 1393به عنوان سرپرست پردیس آیت ا..خامنه ای گرگان مشغول به کارشدم امّادانشگاه فرهنگیان از19اردیبهشت 1394 درساختارتشکیلاتی جدید، دارای مدیراستانی شده است که اینجانب اوّلین مدیرآن هستم، نیروی انسانی سرمایه ارزشمندهردستگاهی است که اگرمدیرسازمان اعتقادبه آموزش مستمرواستفاده ازخردجمعی داشته باشد وهرفرد را متناسب بااستعدادی که دارددرجای مناسب به کارگمارد، می تواندهم بهره وری سازمان راافزایش دهدوهم رضایتمندی شغلی کارمندان رابالاببرد.به حول وقوه الهی دراین مدت کوتاه بنده توانستم به مددتجربه مدیریتی قبلی که داشتم وکمک کارکنان خدوم دانشگاه وبه اذعان دانشجویان ومدیران خارج ازسازمان کارهای بزرگی رابه سرانجام برسانم که درطول یک دهه گذشته انجام نشده بود.
لطفا بفرمایید فرق دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه در چیست و رسالت آن چه می باشد؟
- دانشگاه فرهنگیان طبق اساسنامه، تأمین وتربیت وبهسازی نیروی انسانی وزارت آموزش وپرورش رابه عهده دارد.به عبارتی دیگر، دانشگاهی مأموریت گرا است.اگر ما بپذیریم که توسعه هرکشوری وابسته به توسعه آموزش وپرورش آن کشوراست علی رغم همه پیشرفت هایی که دروسایل سمعی وبصری، کمک آموزشی واینترنت به وجودآمده، همه ی علمای بزرگ تعلیم وتربیت معتقدندکماکان مدرسه به عنوان کانون تحوّل محلّه وجامعه می باشدوعنصرکلیدی مدرسه همچنان معلّم است.ودانشگاه فرهنگیان رسالت خطیرتربیت معلّم راکه رکن اصلی مدرسه است را برعهده دارد.البته دانشگاه فرهنگیان برای انجام این رسالت مهم به صورت شبانه روزی اداره می شودوبرای دانشجویان دوره کارشناسی 4نیمسال دوره مهمّ کارورزی رابرگزارمی کندکه درزمینه کسب مهارت ها وشایستگی های حرفه ای معلّمی نقش بسزایی دارد.
کلاس های این دانشگاه بین پسران و دختران در پردیس های جداگانه برگزار می شود و مختلط نیست. سیاست دانشگاه در این مورد چگونه است؟
- بله، براساس اساسنامه مصوّب فقط دانشجویان کارشناسی پیوسته ماباتفکیک جنسیتی پردیس پسران وپردیس دختران اداره می شوند.امّادوره کارشناسی ناپیوسته ومادّه28 به صورت مختلط است.
با توجه به اینکه امسال اولین دوره فارغ التحصیلان ورودی سال 1391 را داشتید که اینک به شغل مقدس معلمی مشغول شده اند، عملکرد آن ها را چگونه ارزیابی می کنید؟
- به باورماوبه اذعان مسئولین آموزش وپرورش این دانشجومعلّمان می توانندمنشأاثروتحوّل درآموزش وپرورش کشورماباشند.امّابناداریم درتابستان امسال پس ازپایان سال تحصیلی وباکمک آموزش وپرورش ونومعلّمان بازخوردکارخودرابگیریم وباآسیب شناسی علمی نقایص احتمالی رابرطرف نماییم.
آیا ورود به دانشگاه و تحصیلات دانشگاهی در دوره های قبل و نسل گذشته به مراتب سخت تر از حال بود؟
-اگردر2قرن گذشته هر100سال علم نو می شد، امروزه هر12سال وهر5سال وشایدهرسال علم نو می شود لذابرخلاف تصوربعضی که فکرمی کنندکارتعلیم وتربیت درامروزآسان تر ازگذشته شده، بایدعرض کنم امروزکاردانشگاه هابویژه دانشگاه فرهنگیان به مراتب سخت تر ازبیست سال گذشته است.تأثیردنیای اینترنت وفضای مجازی غیرقابل انکاراست.لذامحیط اطراف هرروزوهرلحظه روی کارمااثرمی گذارد.به همین خاطرهم خانواده هاوهم اساتیدوهم کارکنان وهم دانشجویان بایدآموزش مستمرراببینندوآگاهی های خودرابالاببرندتابتوانندبه نیازهای دانش آموزان پاسخگوباشند.درغیراین صورت معلمی که بایدرکن اصلی تعلیم تربیت باشد، اثروکارایی خودراازدست می دهد.
باتوجه به سنوات خدمت بالا؛ این همه انگیزه برای انجام امور به نحو احسن از کجا سرچشمه می گیرد؟
- کاربرای خداخستگی ندارد.بنده معتقدم کارکردن عشق وانگیزه وتجربه وازهمه مهم تر روابط عمومی وارتباط درونی وبرون سازمانی می خواهدکه به لطف خداوکمک مجموعه اساتیدوکارکنان وبه ویژه همراهی وهمکاری دانشجومعلّمان این توفیق حاصل شده است .گرچه معتقدم مدیرموفّق کسی است که کاررراتوسط دیگران انجام دهد.اگرهمه ی پرسنل احساس مالکیت وسهم درکاردانشگاه داشته باشند، آن دانشگاه موفّق است واگرمدیری بخواهدهمه ی کارهارابه نام خودثبت کند، مشارکت عمومی پایین می آیدوقطعاً توفیقی هم حاصل نمی شود.اگرتوفیقی هست، حتماً به خاطرهمراهی وهمکاری وتلاش همه ی مجموعه ی دانشگاه است.
آیا درست است که به خاطر عدم تأمین شغلی در رشته های دیگر دانشگاهی؛ بسیاری از دانشجویان با رتبه های خوب و ممتاز کنکور به سمت دانشگاه فرهنگیان روانه شده اند؟
- البته بنده سؤال جنابعالی رااینطوراصلاح می کنم که شغل معلّمی ایجاب می کندکه افرادباهوش وبااستعدادراجذب نمایدوامروزبایدعرض کنم که خوشحال هستیم که 33% دانشجویان ورودی ما رتبه ی زیر1000دارند.به اعتقادمامعلّمان بایددارای ویژگی های زیرباشند:
الف)هوش واستعداد ب) مهارت وشایستگی ج)تناسب د)انگیزه وپشتکار ه)پایبندی به ارزش ها واصول انسانی واجتماعی
هوش واستعدادلازم یعنی آمادگی اوّلیه که بتواندمشکلات راحین کارحل کند.
هوش واستعدادمقدمه فراگیری مهارت وشایستگی است.لذااگرهوش واستعدادکافی وجودنداشته باشد، مهارت وشایستگی لازم کسب نمی شود.
تناسب؛ عبارت معروفی است که می گوید: «هرکسی رابهرکاری ساخته اند»
اگریک شناگرآمریکایی 23مدال طلابه دست می آورد، حتماً اندام اوبرای شناتناسب لازم راداشته است.
انگیزه وپشتکار؛ اگر3ویژگی قبلی که ذکرشددرمعلّم وجودداشته باشد، امّا انگیزه وپشتکارنباشد، قطعاً موفّق نمی شود.
پای بندی به ارزش هاواصول انسانی واجتماعی؛ وزیرآموزش وپرورش یک کشورپیشرفته درشروع سال تحصیلی گفته بود: شیمیدان وفیزیکدان درسطح بالامی خواهیم امّاآن هابایدخوب تربیت شده باشندکه بمب اتمی وشیمیایی برسرمردم نریزند.
متن مصاحبه دکتر با نشریه ترنم سبز 2