نشست صمیمی سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان گلستان با نومعلمان ورودی های 1391 و 1392 در شهرستان گنبد کاووس
با توجه به ماموریت دانشگاه فرهنگیان در خصوص تربیت معلمان با شایستگی های لازم مهارتی و دریافت بازخورد توانمندی و ضعف های دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان استان گلستان اقدام به برگزاری نشست های صمیمی با نومعلمان فارغ التحصیل از مناطق آموزش و پرورش(چهارده منطقه) از بهمن 1396 نموده است. اولین نشست در هفتم بهمن 96 در اداره آموزش و پرورش شهرستان مرزی مراوه تپه با حضور 86 نومعلم برگزار گردید. دومین نشست با حضور 175 نومعلم در مقطع ابتدایی در اداره آموزش و پرورش گنبد کاووس برگزار گردید. در این نشست دکتر مسعودی سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان،دکتر ثنایی سرپرست پردیس آیت الله خامنه ای گرگان/واحدتابعه،معاون هماهنگی استان، معاونین پردیس ها وسرگروه های کارورزی نیز حضور داشتند.
در این جلسات هم اندیشی،دکتر مسعودی در خصوص اهمیت نشست با نومعلمان و پیگیری وضعیت نومعلمان پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه فرهنگیان را بیان نموده و بازخورد اقدامات عملی-مهارتی در زمان تحصیل دانشجویان در دانشگاه را مورد توجه قرار دادند. وی افزود: بحث کارورزی و اینکه دانشجویان در پردیس ها/واحد تابعه چه مقدار از نظر علمی- مهارتی آمادگی تدریس را پس از فارغ التحصیلی دارند بسیار مهم است و از نومعلمان خواستند بدون تعارف مشکلات زمان تحصیل خود را چه از نظر علمی و چه از نظر مهارتی بیان کنند تا بتوانیم برای دانشجویان فعلی ، نقاط ضعف کارمان را برطرف کنیم تا معلمی در خور طراز انقلاب به عرصه آموزش و پرورش تحویل نماییم.لذا اهم مواردی که در دو نشست اخیر توسط نو معلمان بیان شده عبارتند از.
- واحد کارورزی باید در دانشگاه مورد توجه ویژه قرار بگیرد. حتی المقدور با ادارات اموزش و پرورش هماهنگ شود که روزهای آخر هفته ،سه شنبه و چهارشنبه مرور درسها از طرف معلمین نباشد. زیرا کارورزی دانشجویان در این روزها ست و بهتر است در این روزها تدریس وجود داشته باشد.
- بررسی کتب و بررسی محتوی درسی بسیار مهم است.به خصوص در دوره ابتدایی که دروس فارسی،ریاضی،علوم،اجتماعی در مجموع 24 کتاب درسی در 6 پایه راتشکیل می دهند و بررسی این تعداد کتاب برای 2 واحد درسی بسیار کم است.
- حتما در کلاس های چندپایه(حداقل دو جلسه درطول ترم)برای کارورزی دانشجویان گذاشته شود.زیرا مناطق مراوه تپه و گنبد کاووس در مقطع ابتدایی اغلب چند پایه می باشند.
- از اساتیدی برای تدریس دروس استفاده شود که تجربه تدریس در دبستان را دارند. البته اگر دارای مدرک بالای تحصیلی هم باشند،بسیار مفید است.
- لزوما کارگاه هایی برای دانشجویان در خصوص آشنایی آنان با آیین نامه های اداری و آشنایی با دوایر مختلف اداره کل و اداره شهرستان آموزش و پرورش گذاشته شود.
- حتی المقدور(حداقل دو جلسه)کارورزی دختران در مدرسه پسرانه و بالعکس انجام شود تا تدرریس در مدرسه جنس مخالف به آنان آموخته شود.
- لازم است قبل از فارغ التحصیلی ،دانشجویان اموزش ابتدایی،با جشنواره جابر بن حیان آشنا شوند. لذا کارگاه هایی در زمینه آشنایی آنان گذاشته شود.
- در انتخاب اساتید دقت بیشتری شود.البته از اساتیدی که نظم کاری و علمی (به اصلاح سختگیر) تقدیر شود.
- دروسی از قبیل:درس پژوهی و طراحی آموزشی توسط اساتید خبره و با تجربه تدریس شود.