مدیریت امور پردیس های استان گلستان

نشست صمیمی سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان گلستان با نومعلمان ورودی های 1391 و 1392 در شهرستان گنبد کاووس

با توجه به ماموریت دانشگاه فرهنگیان در خصوص تربیت معلمان با شایستگی های لازم مهارتی و دریافت بازخورد توانمندی و ضعف های دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان استان گلستان اقدام به برگزاری نشست های صمیمی با نومعلمان فارغ التحصیل از مناطق آموزش و پرورش(چهارده منطقه) از بهمن 1396 نموده است. اولین نشست در هفتم  بهمن 96 در اداره آموزش و پرورش شهرستان مرزی مراوه تپه با حضور 86 نومعلم برگزار گردید. دومین نشست با حضور 175 نومعلم در مقطع ابتدایی در اداره آموزش و پرورش گنبد کاووس برگزار گردید. در این نشست دکتر مسعودی سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان،دکتر ثنایی سرپرست پردیس آیت الله خامنه ای گرگان/واحدتابعه،معاون هماهنگی استان، معاونین پردیس ها وسرگروه های کارورزی نیز حضور داشتند.

در این جلسات هم اندیشی،دکتر مسعودی در خصوص اهمیت نشست با نومعلمان و پیگیری وضعیت نومعلمان پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه فرهنگیان را بیان نموده و بازخورد اقدامات عملی-مهارتی در زمان تحصیل دانشجویان در دانشگاه را مورد توجه قرار دادند. وی افزود: بحث کارورزی و اینکه دانشجویان در پردیس ها/واحد تابعه چه مقدار از نظر علمی- مهارتی آمادگی تدریس را پس از فارغ التحصیلی دارند بسیار مهم است و از نومعلمان خواستند بدون تعارف مشکلات زمان تحصیل خود را چه از نظر علمی و چه از نظر مهارتی بیان کنند تا بتوانیم برای دانشجویان فعلی ، نقاط ضعف کارمان را برطرف کنیم تا معلمی در خور طراز انقلاب به عرصه آموزش و پرورش تحویل نماییم.لذا اهم مواردی که در دو نشست اخیر توسط نو معلمان بیان شده عبارتند از.

  1. واحد کارورزی باید در دانشگاه مورد توجه ویژه قرار بگیرد. حتی المقدور با ادارات اموزش و پرورش هماهنگ شود که روزهای آخر هفته ،سه شنبه و چهارشنبه مرور درسها از طرف معلمین نباشد. زیرا کارورزی دانشجویان در این روزها ست و بهتر است در این روزها تدریس وجود داشته باشد.
  2. بررسی کتب و بررسی محتوی درسی بسیار مهم است.به خصوص در دوره ابتدایی که دروس فارسی،ریاضی،علوم،اجتماعی در مجموع 24 کتاب درسی در 6 پایه راتشکیل می دهند و بررسی این تعداد کتاب برای 2 واحد درسی بسیار کم است.
  3. حتما در کلاس های چندپایه(حداقل دو جلسه درطول ترم)برای کارورزی دانشجویان گذاشته شود.زیرا مناطق مراوه تپه و گنبد کاووس در مقطع ابتدایی اغلب چند پایه می باشند.
  4. از اساتیدی برای تدریس دروس استفاده شود که تجربه تدریس در دبستان را دارند. البته اگر دارای مدرک بالای تحصیلی هم باشند،بسیار مفید است.
  5. لزوما کارگاه هایی برای دانشجویان در خصوص آشنایی آنان با آیین نامه های اداری و آشنایی با دوایر مختلف اداره کل و اداره شهرستان آموزش و پرورش گذاشته شود.
  6. حتی المقدور(حداقل دو جلسه)کارورزی دختران در مدرسه پسرانه و بالعکس انجام شود تا تدرریس در مدرسه جنس مخالف به آنان آموخته شود.
  7. لازم  است قبل از فارغ التحصیلی ،دانشجویان اموزش ابتدایی،با جشنواره جابر بن حیان آشنا شوند. لذا کارگاه هایی در زمینه آشنایی آنان گذاشته شود.
  8. در انتخاب اساتید دقت بیشتری شود.البته از اساتیدی که نظم کاری و علمی (به اصلاح سختگیر) تقدیر شود.
  9. دروسی از قبیل:درس پژوهی و طراحی آموزشی توسط اساتید خبره و با تجربه تدریس شود.